maandag 29 september 2014

♥ pompoen

jaja we missen de zomer, NATUURLIJK, maar ow boy, de herfst heeft ook z'n voordelen! met stip op 1: pompoen! (gedeelde eerste plaats met mandarijntjes, hmm. childhood-b-day-memories :) )

er vond een pompoen z'n weg naar ons huisje (dank u gulle gever!).
mijn idee was soep, Soep, SOEP. 
i love soep! (nog een dikke vette + voor de herfst!)
in ene keer ne grote pot maken om bijna een week van te genieten en nog wa batchkes voor den diepvries, geen slecht idee toch?*

dat was buiten de man des huizes gerekend. zijn woorden 'nee ik wil veel verschillende soepkes testen, we maken kleine potjes'. ook wel good thinking moest ik toegeven..

wat wij uit ene pompoen kregen:

content van zenne! en het goede nieuws is dat er hier nóg ne pompoen gearriveerd is, YES :)
dit receptje van jeroen meus werd me alvast aangeraden, nog tips?? 


*zeker wetende dat we hier binnenkort met een hoopje babyvreugd zitten, dan is ne goedgevulde diepvries toch ne must nie waar??

6 opmerkingen:

Lief actually ... zei

Hoera! Blog is alive again :-)
Misschien dees weekend ook eens pompoensoep maken, want wortelsoep én wortelsoep in mijn diepvries is ook maar saai hé :-)

Joke Eeckhout zei

http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/14075/pompoentaart-met-ham

dat maakte ik gisteren! lekker!

ik maakte ook een pompoensoepke met overschotjes: beetje pompoen (de traditionele, grote, zonder schil te verwerken), beetje wortel, ajuin en een zoete aardappel.

pompoenbrownies lijken mij ook wel lekker: http://bakedlouies.blogspot.be/2013/11/pompoenbrownies-met-speculoospasta.html

Joke Eeckhout zei

of uiteraard de gevulde butternut! zie instagram ;-)

kelly zei

go lief ;)
pompoen-wortelsoep is ook nen aanrader ze ;)
jopje, goei tips! pia is wild van die gevulde butternut!
nr 2 wordt na het weekend aangesneden, eerst drukdruk weekendje :) (met verlof voor en na om te bekomen natuurlijk ;) )

Joke Eeckhout zei

1 butternut pompoen (waarvan we ongeveer 500 gram van gebruiken)
1,5 liter water
4 groenteboullionblokjes
een theelepel nootmuskaat
100 gram spekblokjes
1 grote ui
boter


Schil de butternut pompoen. Gebruik daarvoor een dunschiller.
Verwijder de zaadjes van de pompoen en bewaar de zaadjes om deze te drogen. Snijd de pompoen in kleine stukken.
Pel de ui en snijd deze ook in kleine stukken.
Doe wat boter in een grote pan, voeg de ui en de spekjes toe en bak de uien en de spekjes voor 2 minuten aan in de boter.
Voeg nu de pompoenblokjes en de nootmuskaat toe en laat deze nog 3 minuten mee bakken.
Voeg het water en de groentebouillonblokjes toe aan de pompoenen en breng de pompoensoep aan de kook.
Laat de soep voor ongeveer 25 minuten koken.
Zodra de pompoenblokjes gaar zijn kunt u de soep mixen.

Edje zei

Ook al haat ik koken, jouw Thaise pompoensoepje ga ik toch eens proberen!! 😉